Ανακαλύψτε τους Λειψούς για τέλειο φαγητό και μπάνια

Λιμάνι εκκλησία ψαρόβαρκες οικισμος Λειψών Λειψοι

Το νησί με το περίεργο όνομα και τις μεγάλες χάρες που περιμένει να το ανακαλύψετε. Οι Λειψοί, ένα από τα μικρότερα Δωδεκανήσια, βρίσκονται σε απόσταση αναπνοής από την Πάτμο και την Λέρο. Τους επισκεφτήκαμε αρχές Ιουλίου, μια εποχή που και κόσμο θα δείτε και άνετα θα είστε στις παραλίες, τις ταβέρνες και τα ουζερί του νησιού. Το όνομα τους οι Λειψοί, απ’ ΄ότι μας είπαν, το οφείλουν στο λειψό σχήμα που έχει το νησί στη μέση. Αν ακούσατε κάποια άλλη εκδοχή ενημερώστε μας.

βρείτε γρήγορα:

Πως βρεθήκαμε στους Λειψούς;

Οι Λειψοί ήταν ένα από τα νησιά στο μεγάλο ταξίδι ή island hopping όπως το λένε τελευταία στα “ελληνικά”, στα Δωδεκάνησα και τα νησιά του βορείου Αιγαίου. Συγκεκριμένα, φτάσαμε εκεί από την πανέμορφη Ψέριμο, αφού προσεγγίσαμε και απολαύσαμε τα λιμάνια της Καλύμνου και της Λέρου (Αγία Μαρίνα), ταξιδεύοντας με τον Ζέφυρο της SAOS.

Λειψοί-εκκλησία-λιμανι-οικισμος-ψαροβαρκες
Οι ψαρόβαρκες και ο μητροπολιτικός ναός στο μικρό λιμανάκι των Λειψών

Φτάνοντας στο λιμάνι έπρεπε να περπατήσουμε κανα δεκάλεπτο μέχρι το δωμάτιο και στη διαδρομή είδαμε πως μόλις είχε ολοκληρωθεί το τελευταίο κομμάτι του παραλιακού δρόμου στο οποίο έγινε μεγάλη διαπλάτυνση. Σε αυτό το κομμάτι, από το λιμάνι των πλοίων μέχρι το λιμανάκι με τις ψαρόβαρκες και τα δύο ουζερί, θα βρείτε και 3-4 όμορφες ταβέρνες. Δεν έτυχε να φάμε αλλά είχαν αρκετό κόσμο όλες την ώρα που περάσαμε. (περισσότερα για το φαγητό στους Λειψούς πιο κάτω.)

Στο λιμάνι και τον οικισμό των Λειψών

Το πανέμορφο λιμανάκι με την μεγάλη εκκλησία και τις φρεσκοβαμμένες και περιποιημένες ψαρόβαρκες πραγματικά μας εντυπωσίασε. Φέτος τέλειωσε και η ανακατασκευή του δρόμου του λιμανιού καθώς και όλες οι βάσεις για τα σκάφη και τα ιστιοπλοϊκά, κάτι που δείχνει πως έχουν πάρει αρκετά σοβαρά αυτού του είδους τον τουρισμό στους Λειψούς.

Η πρώτη εντύπωση ήταν πως πρόκειται για έναν πεντακάθαρο και οργανωμένο γενικότερα οικισμό τον οποίο οι κάτοικοι θέλουν να αποτελέσει πρότυπο και για τα άλλα νησιά. Αρκετοί μικροί κάδοι για τα σκουπίδια, πεντακάθαρα σοκάκια και δρόμοι, είπαμε για τις ψαρόβαρκες, οργανωμένη ανακύκλωση. Μας άρεσε πολύ που στις παραλίες δεν επιτρέπονται οι οργανωμένες ξαπλώστρες/ομπρέλες ενώ υπάρχει και μια τυπική όπως μάθαμε απαγόρευση των πισίνων (αυτό μένει να εξακριβώσουμε πως ακριβώς ερμηνεύεται).

Λειψοι-σκουπιδια-κορακι-σοκακι
Μία απο τις ελάχιστες παρατυπίες στους Λειψούς ήταν οι ξέχυλοι κάδοι σκουπιδιών σε κάποια σημεία, με μυρωδιές που σε συνόδευαν αρκετά μέτρα στα σοκάκια. Επίσης, κάποιες παραλίες δεν ειχαν καθαριστεί καθόλου (πχ η Κοίμηση) αν και βρεθήκαμε στο νησί σε τουριστική περίοδο!

Παιδιά και νεολαία στους Λειψούς

Στους Λειψούς μένουν 800 περίπου μόνιμοι κάτοικοι ενώ λειτουργούν από νηπιαγωγείο μέχρι και λύκειο κάτι που κρατάει τους γονείς και την νεολαία στο νησί, δίνοντας ζωή όλο το χρόνο! Ανεβείτε στο παλιό κτήριο που στεγάζει το δημοτικό σχολείο και θα καταλάβετε τη ποιότητα ζωής των παιδιών στους Λειψούς.

Πέρα από την ομορφιά του κτιρίου και την τέλεια θέα στον κόλπο και το χωριό των Λειψών (που δεν μετράνε και τόσο σε παιδιά δημοτικού), θα δείτε δίπλα στο κτίριο γήπεδο μπάσκετ ενώ από πίσω έχει και γήπεδο ποδοσφαίρου που χαιρόντουσαν καμιά 10αριά πιτσιρικάδες όταν πήγαμε. Επιπλέον, μας εντυπωσίασε το γεγονός οτι και δύο γήπεδα τένις με χλοοτάπητα, κάτι που είδαμε για πρώτη φορά σε ελληνικό νησί παρόμοιου μεγέθους!

Νηπιαγωγείο στους Λειψούς-Λειψών
Το πανέμορφο νηπιαγωγείο στο χωριό των Λειψών

Και μια μικρή παρένθεση εδώ σχετικά με τους χώρους άθλησης. Υπάρχουν μεγαλύτερα χωριά, βλέπε Μαρμάρι Ευβοίας, που δεν έχουν ούτε ένα γήπεδο μπάσκετ για την νεολαία του χωριού και για τους πολυάριθμους επισκέπτες το καλοκαίρι. Να αναφέρουμε εδώ πως παλαιότερα υπήρχε γήπεδο μπάσκετ αλλά το έκαναν χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων, χωρίς να μεταφέρουν το γήπεδο μπάσκετ σε κάποιο άλλο σημείο, ουτε καν μια μπασκέτα δεν τοποθετήθηκε κάπου αλλού!

Συνεπώς, οι κάτοικοι των Λειψών θα πρέπει να αισθάνονται πολύ τυχεροί ή απλά δικαιωμένοι για την πραγματοποίηση των επιθυμιών και αιτημάτων τους από τις τοπικές αρχές.

Που πάω για μπάνιο στους Λειψούς;

Όπως έχουμε πει και για άλλα νησιά, το πρώτο πράγμα είναι να ανακαλύψετε τις παραλίες και τα μονοπάτια που οδηγούν σε αυτές. Αν δεν είστε για περπάτημα ή οδήγηση, πολύ κοντά στο λιμάνι θα βρείτε την μικρή παραλία Λιεντού. Κανά 5-10 λεπτο περπάτημα από τους Λειψούς και θα βρείτε την πολύ όμορφη παραλία Κάμπος. Για τις υπόλοιπες παραλίες, που ειναι αρκετές, θα χρειαστεί είτε να περπατήσετε πάνω από 15 λεπτά είτε να πάρετε κάποιο μεταφορικό μέσο.

Η παραλία Λιεντού δίπλα στον οικισμό των Λειψών

Να αναφέρουμε εδώ πως όταν το επιτρέπει ο καιρός, μπορείτε να δείτε και τα γύρω νησάκια όπως για παράδειγμα τα Ασπρονήσια με την μαγευτική πάλευκη παραλία και τα μοναδικά νερά και βυθό. Δεν πήγαμε τώρα αλλά τα είχαμε επισκεφτεί με καΐκι από την Λέρο όταν είχαμε πάει πριν λίγα χρόνια.

Παραλία Λειψών-Κοίμηση

Η πανέμορφη και κάπως ερημική Κοίμηση, πήρε το όνομα της φυσικά από το εκκλησάκι της Κοίμησης της Θεοτόκου. Αξίζει να έχετε μάσκα και αναπνευστήρα για να απολαύσετε τον βυθό και τα βράχια στα δύο άκρα της παραλίας.

παραλια Κοίμηση στους Λειψους Λειψών
Η σχετικά ερημική παραλία Κοίμηση με το εκκλησάκι της

Μιας και βρεθήκατε μέχρι εκεί, αξίζει να περπατήσετε στο φαρδύ και άνετο μονοπάτι (κάπως ανηφορικό σε μερικά σημεία) που θα σας οδηγήσει στην εκκλησία της Πάνω Παναγιάς (Κοίμηση της Θεοτόκου). Πέρα από τους θρησκευτικούς λόγους, προτεί΄νουμε να πάτε ανεπιφύλακτα κυρίως για την μοναδική θέα μπροστά από την εκκλησία με το Αιγαίο και τα νησιά του πιάτο μπροστά σας. Αν δεν έχετε αφήσει το μεταφορικό σας μέσο κάτω στη παραλία της Κοίμησης και έχετε έρθει με τα πόδια, επιστρέψτε από το πάνω μονοπάτι που σας βγάζει αρκετά πιο πάνω από την παραλία, αποφεύγοντας έτσι μεγάλο τμήμα της ανηφόρας (αν ζουμάρετε στον χάρτη πιο κάτω θα δείτε τα δύο μονοπάτια από την παραλία και πίσω)

Παραλία Λειψών-Πλατύς Γιαλός

Άλλη μια παραλία στους Λειψούς που δεν πρέπει να χάσετε είναι ο Πλατύς Γιαλός, όχι τόσο για την παραλία, που δεν λέει κάτι, όσο για τα νερά και τον αμμουδερό βυθό. Εμείς φάγαμε και φρέσκια αθερίνα (είδα που την ψάρευε ο παππούς με τον εγγονό) με κρύα μπύρα στη ταβέρνα ακριβώς από πάνω.

Παραλία Πλατύς Γιαλός Λειψοί Λειψών
Μια αιώρα, ένα βιβλίο και μια θάλασσα ονειρεμένη! Παραλία Πλατύς Γιαλός.

Στον Πλατύ Γιαλό φτάσαμε με τα πόδια μετά την παραλία και το εκκλησάκι της Κοιμήσεως. Αν δεν είστε του περπατήματος, υπάρχει λεωφορείο με ένα δρομολόγιο πήγαινε και ένα έλα, προς και από την παραλία (αρχές Ιουλίου ήταν έτσι). Για να είστε χρονικά πιο άνετοι, μπορείτε να καλέσετε ταξί που αν θυμάμαι καλά κοστίζει 5 ευρώ για μία διαδρομή από ή προς το λιμάνι. Δείτε τα δρομολόγια και στον μεγάλο φούρνο του νησιού (φούρνος Καϊρη) απέναντι από τη μεγάλη πλατεία.

Παραλία στους Λειψούς – Κατσαδιά

Η Κατσαδιά είναι μια παραλία μικρή σχετικά και αρκετά στενή παραλία με κρυστάλλινα ρηχά νερά. Δίπλα ακριβώς και στα δεξιά όπως φτάνετε από το δρόμο, θα βρείτε ακόμα 3-4 μικρές και σχεδόν κολλητά η μία στην άλλη, παραλίες. Αξίζει να περπατήσετε και να τις ανακαλύψετε ειδικά αν έχει αρκετό κόσμο στη Κατσαδιά. Όπως και σε άλλα νησιά του Αιγαίου, “πόρτα ανοίγεις, πόρτα κλείνεις”, θα καταλάβετε τι εννοώ όταν φτάσετε εκεί :)

Παραλία στους Λειψούς Λειψών Λειψοί
Μία από τις πολλές παραλίες μετά την Κατσαδιά, στα δεξιά σας όπως φτάνετε στη Κατσαδιά, είναι μετά από 3-4 μικρότερες παραλίες

Φαγητό στους Λειψούς και μιά πεντάστερη ομελέτα

Από το λιμάνι ξεκινάνε οι ταβέρνες και τα ουζερί-μεζεδοπωλεία, ενώ και μέσα στα στενά του οικισμού των Λειψών θα βρείτε να φάτε καλά. Εμείς κάτσαμε τρία βράδια στους Λειψούς και η διατροφή μας κινήθηκε ως εξής. Τέλειο και χορταστικό πρωινό στον κεντρικό φούρνου του Καϊρη (θα τον βρείτε πανεύκολα) οπού η σπέσιαλ ομελέτα (νομίζω την λένε γκουρμέ) με τα 5 αυγά ήταν πεντανόστιμη. Ναι, 5 αυγά, καλά διαβάσατε. Την πρώτη μέρα τη μοιράστηκα, την δεύτερη την έφαγα όλη μόνος μου! Πρόκειται για μια διατροφική βόμβα που με κράτησε πάντως μέχρι και μετά το απογευματινό μπάνιο.

Λειψοί σοκάκια φαγητό Manolis Tastes
Στα σοκάκια των Λειψών, λίγο πριν το Manolis Tastes

Με τέτοιο πρωινό, το επόμενο γεύμα ήταν είτε μετά το απογευματινό μπάνιο κατά τις 8 είτε και πιο αργά. Δύο φορές φάγαμε στις ταβέρνες των παραλιών. Στον Πλατύ Γιαλό για φρέσκο ψάρι και κρύα μπύρα και στην ταβέρνα-εστιατόριο, με το περιεργο όνομα Dilaila, πάνω ακριβώς από την παραλία Κατσαδιά. Ότι φάγαμε ήταν πεντανόστιμο με συνοδεία παλιών λαϊκών ασμάτων και τσιπουράκι ή σούμα που θα πούμε και παρακάτω.

Σούμα και στα κάρβουνα

Στον οικισμό και λιμάνι των Λειψών φάγαμε δύο φορές στο παραδοσιακό ουζερί του Σοφοκλή. Χταποδάκι, φάβα, καλαμαράκια ψητά και άλλα που ήταν τέλεια. Ωραία παλιά ελληνική μουσική σε σωστή ένταση και τέλειο σέρβις. Ο Σοφοκλής μάθαμε και είδαμε πως κάνει ωραίες τρέλες και πλάκες οπότε να το περιμένετε. Εκεί δοκιμάσαμε και το τοπικό τσίπουρο που το λένε Σούμα. Ήπιαμε αρκετά για να συνοδέψουμε το ψητό χταπόδι και καλαμάρι χωρίς να’χουμε την παραμικρή ενόχληση την επόμενη μέρα. Στον Σοφοκλη το προτείνουμε ανεπιφύλακτα. (δεν το δοκιμάσαμε αλλού και γιαυτό γράφω μονο στον Σοφοκλή.)

Λειψοι-ψαρόβαρκα-Νικολσον-νεός-λιμανι
και ο Τζάκ Νίκολσον στους Λειψούς!

Το τελευταίο βράδυ φάγαμε στο εστιατόριο του Μανώλη ή αλλιώς Manolis Tastes. Εκεί θα βρείτε πιο ψαγμένα πιάτα όπως ταρτάρ καραβίδας και άλλα χωρίς βέβαια να λείπει και το φρέσκο ψάρι (το κιλό είχε ίδια τιμή με τη ταβέρνα στη Ψέριμο οπότε αν και πιο κυριλέ, οι τιμές είναι όπως και στα άλλα νησιά). Πήραμε αρκετά ορεκτικά και δύο κυρίως πιάτα και μείναμε απολύτως ικανοποιημένοι. Ο Μανώλης, ο ιδιοκτήτης, μας φάνηκε πολύ ωραίος άνθρωπος που αξίζει να γνωρίσετε.

Διαμονή στους Λειψούς

Πήγαμε αρχές Ιουλίου και βρήκαμε σχετικά δύσκολα. Δυο φίλοι που ήθελαν να κλείσουν για μέσα με τέλη Ιουλίου δεν τα κατέφεραν. Τι σημαίνει αυτό; Πως είτε υπάρχουν λίγα καταλύματα είτε μεγάλη ζήτηση, συχνά και τα δύο. Γι’ αυτό κανονίστε νωρίς για τη διαμονή στους Λειψούς και μη πάτε στο νησί χωρίς να έχετε κλείσει κάτι.

Booking.com

Εμείς μείναμε όπως είπαμε και πιο πάνω, στα περιποιημένα και πεντακάθαρα δωμάτια της κυρίας Κατερίνας (Studio Katerina) και μείναμε απολύτως ικανοποιημένοι. Μας υποδέχτηκε μάλιστα με κρύο νερό και τέλειο διπλό ελληνικό καφέ. Αφού κάτσαμε μαζί της και τα είπαμε, βολευτήκαμε στο δωμάτιο και ξεκινήσαμε την περιήγηση στο λιμάνι και την Χώρα των Λειψών.

Αν τυχών ξεχάσει να σας δώσει χάρτη των Λειψών, ζητήστε το γιατί είναι εξαιρετικός με όλες τις παραλίες και κυρίως τις πεζοπορικές διαδρομές που αξίζει να ανακαλύψετε. Εναλλακτικά, μπορειτε να τον κατεβάσετε και από εδώ σε μορφή PDF (τον βρήκα την επίσημη ιστοσελίδα του δήμου Λειψών τον Ιούλιο 2022).

Patmos star πλοίο λιμάνι Λειψών
Στο λιμάνι των Λειψών

Εναλλακτική διαμονή

Για το 3ο βράδυ δεν είχε δωμάτια διαθέσιμα ούτε στο Studio Katerina που μειναμε εμείς ούτε στο καινούργιο Villakia Katerina και έτσι ψάξαμε για δωμάτια τη τελευταία στιγμή. Ευτυχώς βρήκαμε στο Marina Rooms που είναι ακριβώς πάνω στον παραλιακό δρόμο και το λιμανάκι. Ωραία θέα λοιπόν αλλά τα δωμάτια χρειάζονται άμεση ανανέωση. Όλα λειτουργούσαν σωστά βέβαια αλλά η αίσθηση του παλιού χτυπάει άσχημα. Η οικοδέσποινα μας υποδέχτηκε θερμά, μας έδωσε μάλιστα και πεντανόστιμο σπιτικό κέικ, ενώ κέρασε και διπλό ελληνικό καφέ.

γάτες Λειψούς Λειψοι σοκάκια χωριό
Στα σοκάκια των Λειψών

Η τιμή στο Marina Rooms ήταν από τις καλύτερες στους Λειψούς οπότε αν δεν σαν νοιάζουν κάποιες βασικές ανέσεις ή θέλετε απλά να μείνετε κάπου φτηνά για μία δυο μέρες, το Marina Rooms είναι μια καλή εναλλακτική αν και επαναλαμβάνουμε πως είναι εμφανές πως πρέπει να αναλάβει η νέα γενιά.

Περισσότερες προτάσεις διαμονής στους Λειψούς

Περπατώντας προς τις παραλίες αλλά και μέσα στον οικισμό των Λειψών είδαμε μερικά ενδιαφέροντα καταλύμματα ενώ παράλληλα ψάξαμε και κάποια με καλή βαθμολογία. Ένα παράδειγμα αποτελεί το Studios Akrogialli, πάνω στον παραλιακό δρόμο με θέα το λιμάνι. Κάνοντας μπάνιο στη παραλία Λεϊντού, είδαμε πως αρκετός κόσμος έβγαινε από το Ξενοδοχείο Αφροδίτη, 50 μέτρα από το λιμάνι και τον παραλιακό δρόμο. Στο κέντρο του οικισμού, κάτω απο τον μητροπολιτικό ναό θα βρείτε το Lemon tree με την εξαιρετική βαθμολογία, με δωμάτια και ταρατσούλα που κοιτάζουν τον οικισμό και το λιμάνι. Μέσα στον οικισμό και με εξίσου καλή βαθμολογία θα βρείτε το Michalis’ Studios ενώ αν θέλετε κάτι εξαιρετικό, ήσυχο, σε περίπτη θέση στο νησί με τέλεια θέα και δωμάτια θα σας προτείναμε το Nefeli Villas Ta Liopetra. Ειναι από τα πιο ακριβά αλλά θα το αγαπήσετε από τη πρώτη στιγμή.

Δείτε μερικές από τις φωτογραφίες των ξενοδοχείων και των καταλυμάτων στους Λειψούς

Περισσότερες φωτογραφίες από τους Λειψούς

Χάρτης με παραλίες στους Λειψούς

Πρόσβαση με καϊκι από Λειψούς ή το λιμάνι της Λέρου

Συνεχίστε αριστερά της παραλίας όπως φτάνετε για να ανακαλύψετε 3-4 ακόμα μικρές αλλά όμορφες παραλίες. Πρόσβαση μονο με τα πόδια

Η θέα στο Αιγαίο απο εδώ ειναι εκπληκτική

Κατεβάστε τον εξαιρετικό χάρτη Λειψών εδώ σε μορφή PDF (τον βρήκα την επίσημη ιστοσελίδα του δήμου Λειψών τον Ιούλιο 2022).

Επιστροφή στην αρχή του άρθρου