Φωτογραφίες από την Ψεριμο

Παραλια και λιμάνι Ψέριμος Δωδεκάνησα

Ένας πολύ μικρός παραθαλάσσιος οικισμός, 3 πανέμορφες παραλίες, 2-3 καφετέριες πάνω στο κύμα, 2 ταβέρνες και ένα μίνι μάρκετ. Στη Ψέριμο δε θες περισσότερα για να αποφασίσεις αν θα κάτσεις 2 μέρες ή 2 μήνες!

Πως πάμε στη Ψέριμο;

Η Ψέριμος βρίσκεται στα Δωδεκάνησα, πάνω ακριβώς από την Κω. Συγκεκριμένα, το λιμάνι που συνδέει την Ψέριμο με την Κω είναι το Μαστιχάρι από το οποίο η Ψέριμος απέχει μισή ώρα με τον Ζέφυρο της SAOS. Εμείς πήραμε το αεροπλάνο για Κω, μείναμε ένα βράδυ στη Αντιμάχεια, πήραμε ταξί το πρωί για Μαστιχάρι και από εκεί το καραβάκι για το μικρό νησί της Ψερίμου.

βρείτε γρήγορα:

Δεν είναι ο οικονομικότερος τρόπος αλλά αν κλείσετε εγκαίρως τα αεροπορικά και βρείτε πτήση νωρίς το πρωί, για να γλυτώσετε την διανυκτέρευση, τότε πληρώνετε κάτι παραπάνω αλλά εξοικονομείτε αρκετό χρόνο.

Στο καραβάκι Ζέφυρος. Φεύγοντας από το Μαστιχάρι της Κω για την Ψέριμο

Στο website της SAOS θα βρείτε και το PDF που περιέχει αναλυτικά το πρόγραμμα για την Ψέριμο και τα άλλα νησιά όπως η Πάτμος ή το Αγαθονήσι. Ίσως πιο χρήσιμο σας φανεί το site της VRISKO.gr (δρομολόγια πλοίων) . Μας φάνηκε πολύ χρήσιμο αφού δεν εμφανίζει μονο την SAOS αλλά και άλλες ακτοπλοϊκές εταιρείες που ναι μεν έρχονται πιο αραιά στη Ψέριμο αλλά που μπορει να σας εξυπηρετήσουν σε κάποια δεδομένη στιγμή.

Ο δεύτερος τρόπος πρόσβασης στη Ψέριμο είναι μέσω των υπολοίπων κοντινών νησιών των Δωδεκανήσων που συνδέονται ακτοπλοϊκώς. Νησιά όπως η Κάλυμνος, η Λέρος ,ακόμα και οι πιο μακρινοί Λειψοί ή η Πάτμος, συνδέονται με την Ψέριμο, αν όχι καθημερινά, συχνά μέσα στη βδομάδα.

Τμήμα της πανέμορφης παραλίας στο λιμάνι και τον μικρό οικισμό της Ψερίμου

Βέβαια υπάρχει και η σύνδεση με την πόλη της Κω αλλά για αυτό θα πούμε περισσότερα σε λίγο μιας και πρόκειται για ένα από τα περίεργα σκηνικά του νησιού.

Τι έχω να κάνω στη Ψέριμο;

Τι άλλο από μπάνιο και βουτιές στα γαλαζοπράσινα πεντακάθαρα νερά του Αιγαίου και των Δωδεκανήσων. Όπως ανέφερα και πιο πάνω, το λιμανάκι οικισμός είναι πάρα πολύ μικρό με 15-20 σπίτια και η βόλτα σε αυτό περιορίζεται κυρίως στη μεγάλη παραλία του. Όλοι περνάνε από εκεί οπότε δεν έχετε και πολλές επιλογές.

Πιτσιρίκος βουτάει απο τη ψαρόβαρκα στο λιμάνι της Ψερίμου

Αγοράστε τοπικά προϊόντα από τους πάγκους των παππούδων της Ψερίμου όπως ντόπια ρίγανη, θυμάρι, κρεμμύδια, ελιές και φυσικά μέλι. Εκπληκτικό μέλι θα βρείτε και στο μίνι μάρκετ στην ΄άκρη της παραλίας, στον κ. Παντελή. Δοκιμάσαμε και αγοράσαμε ένα κιλό και ας είχαμε ταξίδι 10 ημερών ακόμα μπροστά μας.

Από το μινι μάρκετ του κ. Παντελή, ανεβείτε στον βράχο με την ελληνική σημαία και δείτε την Ψέριμο από διαφορετική οπτική γωνιά. Από ψηλά η παράλια με τα κρυστάλλινα νερά της φαίνεται ακόμα πιο θελκτική!

Ωχ, γίνεται ΑΠΟΒΑΣΗ

Και όμως, δεν είναι η φαντασία μας. ΄΄Έρχονται αποβατικά πλοία, ακόμα και “πειρατικά”, που αμολάνε τις ορδές των τουριστών από την Κω, γεμίζοντας την παραλία της Ψερίμου δύο φορές μες στην μέρα και συγκεκριμένα, τον Ιούλιο του 2022, στις 11 το πρωί και τις 2 το μεσημέρι, για περίπου μία-μιάμιση ώρα.

Η “απόβαση” των τουριστών απο την Κω ξεκινάει

Πραγματικά, αυτή η εναλλαγή σκηνικού στην Ψέριμο είναι μοναδική. Εκεί που νομίζεις πως βρίσκεσαι σε ένα ερημονήσι στη μέση του Αιγαίου, έρχονται εκατοντάδες τουρίστες από την Κω, ακόμα και τεράστια πειρατικά με θέμα τους “Πειρατές της Καραϊβικής” και γεμίζουν τα καφέ και τις ταβέρνες σε χρόνο ντετέ. Είχαμε απλώσει πετσέτα σε μια άκρη της παραλίας και μέσα σε 10 λεπτά είχαμε περικυκλωθεί από οικογένειες και ζευγαράκια που άπλωσαν κυριολεκτικά κολλητά μας!

Πάντως αν ξέρεις τις ώρες άφιξης, είτε το αποφεύγεις είτε αράζεις κάπου στη παραλία και το απολαμβάνεις (είδαμε μπροστά μας να παραγγέλνουν καλαμαράκια με …κέτσαπ! ). Εξάλλου, την υπόλοιπη μέρα ήμασταν εμείς και άλλα 5-6 ζευγάρια που είχαμε κλείσει δωμάτιο στη Ψέριμο. Και ειδικά το βράδυ είναι απόλαυση αφού απολαμβάνεις την μοναξιά και την ησυχία της παραλίας και του έναστρου ουρανού.

Παππούς 98 χρονών! (Ιούλιος 2022)
Στον πάγκο με την ρίγανη και το θυμάρι που αγοράσαμε

Συνεπώς, η “απόβαση” από την Κω είναι μια ευχάριστη αλλαγή και η κύρια πηγή εισοδήματος για τους λίγους ντόπιους. Ίσως αυτό να ευθύνεται και για τις τσιμπημένες τιμές σε ότι αγοράσαμε ή φάγαμε στις 3 ταβέρνες του νησιού (το εξαιρετικό θυμαρίσιο μέλι πάντως είχε και εξαιρετική τιμή).

Έχει άλλες παραλίες στη Ψέριμο;

Ναι, άλλες δύο που αξίζει να επισκεφτείτε. Η μία είναι το Βαθύ και η άλλη αυτή της Παναγιάς της Γραφιώτισας. Δείτε πιο κάτω τον χάρτη για την ακριβή τους τοποθεσία. Και για τις δύο θα χρειαστείτε καλό παπούτσι. Όχι απαραίτητα μποτάκι ορειβατικό αλλά οτιδήποτε με καλή σόλα για βράχια και μονοπάτι με πολλές πέτρες. Εμείς πήγαμε με πέδιλα Teva και δεν το μετανιώσαμε. Αν πάτε με ανοιχτό παπούτσι μπορεί να γδαρθείτε λίγο αλλά οκ, αυτά τα έχουν οι καλοκαιρινές εξορμήσεις. Αν τώρα το παπούτσι σας είναι με απλή σόλα ή σαγιονάρα καλύτερα να μην το επιχειρήσετε για τις δυο παραλίες εκτός οικισμού.

Ψέριμος, παραλία και ο κόλπος στο Βαθύ

Η παραλία Βαθύ λοιπόν είναι σε έναν μικρό κολπίσκο στη βορειοανατολική πλευρά του νησιού στην άκρη ενός απάνεμου κόλπου στον οποίο αράζουν και αρκετά ιστιοπλοϊκά ή ταχύπλοα. Η αμμουδιά δεν είναι κάτι το ιδιαίτερο αλλά τα νερά και ο βυθός είναι εκπληκτικά. Όμορφη είναι και η πεζοπορία από το λιμάνι της Ψερίμου μέχρι εκεί.

Στη Ψέριμο και την παραλία Βαθύ

Η παραλία Παναγιά Γραφιώτισα είναι από την άλλη πλευρά του νησιού που το πιάνει ο αέρας (βοριάς). Γι’αυτό και δεν θα βρείτε κανένα ιστιοπλοϊκό ή κάποιον άλλο λουόμενο το πιθανότερο. Η παραλία είναι αρκετά όμορφη και η διαδρομή με θέα το Αιγαίο και τη Κάλυμνο απλά τέλεια. Είναι πιο μακριά απ’ ότι το Βαθύ και σε κάποια σημεία εμείς χάσαμε το μονοπάτι και περπατήσαμε σε από ακόμα περισσότερα κατσάβραχα. Δεν χάνεσαι, απλά μπορεί να “λιώσεις” λίγο περισσότερο τις σόλες σου.

Φτάνοντας μετά απο μισάωρο περίπου περπάτημα στη παραλία Παναγιά Γραφιώτισα με το ομώνυμο παρεκκλήσι

Διαμονή και δωμάτια στη Ψεριμο

Μείναμε στο Nammos sunset, στο κτίριο που είναι κτισμένο πάνω στην άμμο της παραλίας και δεν μείναμε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι. Είχαμε κλείσει το πίσω δωμάτιο που έβραζε από τη ζέστη (αν και είχε δροσία τις μέρες που πήγαμε), δεν είχε παράθυρο και ελάχιστους χώρους διπλα στο κρεβάτι, ούτε καν για δεύτερο κομοδίνο με πορτατίφ…

Νυχτα στη παραλία Ψέριμος
Νυχτερινή λήψη από την ερημική παραλία και λιμάνι της Ψερίμου

Αν πάτε εκεί, να προτιμήσετε τα μπροστινά δωμάτια αν και οι τιμές τους μας φάνηκαν αρκετά τσιμπημένες για αρχές Ιουλίου! To μπαλκονάκι τους πάντως πρεπει να έχει τέλεια θέα στη παραλία όλες τις ώρες τις ημέρας. Πάντως απ’ ότι καταλάβαμε εκ των υστέρων μετά απο συζήτηση με ντόπιους, θα μπορούσαμε να κλείσουμε και φτάνοντας στο νησί, σε κάποιο άλλο δωμάτιο και σε αρκετά χαμηλότερη τιμή.

Σφουγγαράς Σακελάρης σφουγγάρια παραλία Ψέριμος
Ο κος. Σακελάρης, 75 χρονών, με τα σφουγγάρια του στη παραλία της Ψερίμου

Απά την άλλη, έχουμε συνηθίσει να κλείνουμε διαμονή μλεσω διαδικτύου οπότε δεν το δοκίμασα. Αν του χρόνου ξαναπάμε αρχές Ιουλίου, θα κλείσω διαμονή είτε τηλεφωνικά είτε επιτόπου. Αν τώρα εσείς πάτε πιο αργά τον Ιούλιο ή μέσα τον Αύγουστο καλύτερα να το κανονίσετε απο πριν. Δείτε τις προτάσεις διαμονής και αποφασίστε.

Φαγητό στη Ψέριμο

Σε ένα τόσο μικρό νησί οι επιλογές σας είναι μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού. Συγκεκριμένα, πάνω στην παραλία είναι οι 2 καφετέριες που μπορεί να σας προσφέρουν κάποιο σάντουιτς/σνακ, ενώ κανονικές ταβέρνες για να χορτάσετε τη πείνα σας θα βρείτε την “Αφροδίτη” με τον Ηρακλή που προσφέρει και ωραίο πρωινό με μέλι, την ταβέρνα του Μανώλα, λίγο πιο πάνω στο στενό που οδηγεί στην εκκλησία και το μονοπάτι για την παραλία Βαθύ, και την ταβέρνα της Πίκου, 10 μέτρα πιο πάνω.

Στου Μανώλα θα βρείτε πιο παραδοσιακές γεύσεις και μαγειρευτά ενώ στη Πίκου θα πάτε για ψαρικά κυρίως και όχι μόνο βέβαια. Εμείς φάγαμε δύο φορές στη Πίκου γιατί θέλαμε ψάρι και μείναμε πολύ ικανοποιημένοι. Θα σας προτείναμε να δοκιμάσετε οπωσδήποτε τη κακαβιά, τις καλόγνωμες (σα μύδια) και το γλυκό μπαμπά!

Παππούς στη παραλία Ψεριμου Ψέριμος
Ένας από τους παππούδες στη παραλία Ψερίμου, γυρνώντας από τον πάγκο με την πραμάτεια του.

Αν και το νησί δεν είναι και τόσο γνωστό ή όπως λέμε τουριστικό, το γεγονός πως δύο φορές τη μέρα έρχονται εκατοντάδες τουρίστες από τη Κω, έχει κάπως ανεβάσει και τις τιμές στο φαγητό. Επιπλέον, έχει μεταφέρει και κάποιες άλλες ευρωπαϊκές συνήθειες όπως το να μη φέρνουν νερό με το φαγητό ή τον καφέ./ Κατα τ’ άλλα οι άνθρωποι έχουν παραμείνει αυθεντικοί και φιλικότατοι με τους ξένους.

Τι να αγοράσω από τη Ψέριμο

Όπως θα δείτε αν περπατήσετε στα μονοπάτια προς τις παραλίες Βαθύ και Παναγιά Γραφιώτισα, το νησί είναι κατάφυτο από θυμάρι, φασκόμηλο και άλλα αρωματικά βότανα. Επιπλέον, έχει και μερικές χιλιάδες ελαιόδεντρα που βγάζουν εξαιρετικό λάδι. Επομένως, μη παραλείψετε να δοκιμάσετε και να αγοράσετε μέλι από τον κυριο Παντελή, στο τέλος του παραλιακού, το μαγαζί με τα τουριστικά είδη και το μίνι μάρκετ κάτω από το βράχο με την ελληνική σημαία.

Και φυσικά θυμάρι, ρίγανη και άλλα αρωματικά βοτάνια όπως φασκόμηλο βέβαια που θα βρείτε και απο τους παππούδες που στήνουν πάγκους και πουλάνε τη πραμάτεια τους περιμένοντας τους τουρίστες. Από τον πάγκο στη παραλία μπορείτε να πάρετε και αυθεντικά σκούρα σφουγγάρια από τον κ. Σακελάρη. (Δείτε και φωτογραφίες με τους παππούδες εν ώρα εργασίας!)

Φωτογραφίες από την Ψέριμο και τις παραλίες της

Χάρτης με τις παραλίες στην Ψέριμο

Pserimos, Municipality of Kalymnos, Kalmynos Regional Unit, South Aegean, Aegean, 852 00, Greece