Ακρόπολη-Ηρώδειο-Acropoli

Η τεχνική δημιουργίας βίντεο με την λήψη πολλαπλών φωτογραφιών από κάποιες ώρες μέχρι και αρκετές μέρες, ανάλογα πάντα με το θέμα, ονομάζεται time lapse photography και ήταν το αντικείμενο αρκετών δοκιμών που κάναμε με θέμα κυρίως την Ακρόπολη των Αθηνών. Στο βίντεο που ακολουθεί θα δείτε τι συνέβη στον αττικό ουρανό, στα φώτα της πόλης αλλά και τον φωτισμό του Ιερού βράχου της Ακρόπολης και του Παρθενώνα από τις 6 το απόγευμα μέχρι τις 9 και 40 περίπου το βράδυ.

Δείτε το τελικό time lapse βίντεο

Τεχνικές λεπτομέρειες και βασικός εξοπλισμός

Για την δημιουργία του time lapse βίντεο που ακολουθεί έγιναν 2.137 φωτογραφικές λήψεις του ίδιου ακριβώς καρέ. Πως προέκυψε αυτό το νούμερο όμως; Ανάλογα με το θέμα πρέπει να τραβάμε διαδοχικές λήψεις σε τακτά χρονικά διαστήματα. Αν πρόκειται για σύννεφα μπορεί αυτό το διάστημα να είναι 10 δευτερόλεπτα. Αν πρόκειται για το άνοιγμα των φύλλων ενός λουλουδιού, οπού η αλλαγή στο καρέ γίνεται πιο σπάνια μπορεί να τραβάτε φωτογραφίες ανά μισή ή μία ώρα. Πάντα εξαρτάται από το θέμα σας και το πόσο αργά ή γρήγορα εξελίσσονται οι αλλαγές στη σκηνή που θα εμφανίσετε στο τελικό βίντεο.

acropoli
Η Ακρόπολη και ο Παρθενώνας με τον παλιό φωτισμού του ιερού βράχου.

Να σημειώσουμε εδώ πως θα χρειαστείτε ένα καλό σταθερό τριπόδι, αφού δεν επιτρέπεται η κίνηση της μηχανής από τον αέρα, και ένα remote timer, το εργαλείο δηλαδή στο οποίο θα πείτε πότε θα αρχίσουν οι λήψεις (μπορείτε να στήσετε τη μηχανή κάπου και αυτή να αρχίσει να τραβάει φωτογραφίες μετά απο 1:30 ώρα ακριβώς) και κάθε πότε θα γίνονται (πχ κάθε 5 δευτερόλεπτα). Οι Nikon μηχανές (κάποια μοντέλα) νομίζω πως έχουν εσωτερικές ρυθμίσεις για time lapse φωτογραφία συνεπώς δεν χρειάζεται το εργαλείο που αναφέραμε πριν. Στις Canon μηχανές που χρησιμοποιώ όμως δεν υπάρχει αυτή η εσωτερική “διευκόλυνση”, οπότε χρησιμοποιώ το remote timer (Canon TC-80N3 Timer Remote Control) που πρέπει να το σφίξετε κάπως πάνω στο τριπόδι για να μην αιωρείται και κουνιέται όλες αυτές τις ώρες.

Συγκεκριμένα λοιπόν έκανα λήψεις της Ακρόπολης, του Αττικού ουρανού και των φώτων της Αθήνας (το καρέ μου δηλαδή) , από το λόφο του Φιλοπάππου κάθε έξι δευτερόλεπτα. Αυτό πολύ απλά σημαίνει ότι κάθε ένα λεπτό τράβαγα 10 φωτογραφίες. Το τελικό time lapse βίντεο το έφτιαξα στα 24fps (frame per second) συνεπώς για κάθε ένα δευτερόλεπτο βίντεο, χρειάζονται 24 φωτογραφίες οι οποίες λαμβάνονται μέσα σε διάστημα 2 λεπτών και 24 δευτερολέπτων.

Aκρόπολη-Acropoli-Parthenon
Λήψη μετά την πολύωρη αναμονή για το time lapse video.

Άρα για 1 δευτερόλεπτο βίντεο χρειάζονται 2’24” χρόνου. Αν τώρα για παράδειγμα έφτιαχνα το βίντεο μου στα 12fps για κάθε δευτ/το βίντεο θα χρειάζονταν 1 λεπτό και 12 δευτερόλεπτα λήψεων ανά 6” και το βίντεο μου θα είχε τον διπλάσιο τελικό χρόνο αλλά και την μισή ταχύτητα στην κίνηση των αντικειμένων ,από ότι σε αυτό των 24fps (τα σύννεφα πχ θα κινούνταν με την μισή ταχύτητα.)

Time lapse βίντεο με διαφορετική φωτεινότητα

Για τη δημιουργία βίντεο σε εξωτερικό χώρο πολύ σημαντικοί παράγοντες είναι ο καιρός και η ώρα. Στο time lapse βίντεο της Ακρόπολης έχουμε μετάβαση από νύχτα σε μέρα. Αυτή φαίνεται να γίνεται αρκετά γρήγορα και προκαλεί προβλήματα έκθεσης που δημιουργούν τις απότομες αλλαγές φωτεινότητας του τελικού βίντεο (το φαινόμενο ονομάζεται flickering). Πρέπει να πούμε εδώ, πως ξεκινήσαμε τις λήψεις θέτοντας την μηχανή σε χειροκίνητη έκθεση (manual exposure) με διάφραγμα f8 και χρόνο για λήψη με δυνατό απογευματινό φως. Όσο όμως σουρούπωνε, η φωτεινότητα έπεφτε δραματικά από ένα σημείο και μετά οπότε αναγκάστηκα να κάνω αλλαγές κάθε δέκα λεπτά ή και ακόμα λιγότερο με το χέρι, αυξάνοντας τον χρόνο του κλείστρου για να εισέρχεται περισσότερο φως φυσικά. Αυτές οι αλλαγές όπως και το απειροελάχιστο άγγιγμα στη μηχανή φαίνονται σε αρκετά σημεία του time lapse βίντεο και θα ήταν ακόμα πιο έντονα αν δεν έκανα χρήση ενός ειδικού φίλτρου (αναφέρεται πιο κάτω) που μειώνει και εξομαλύνει κάπως αυτές τις απότομες αλλαγές.

Time lapse video και το φαινόμενο flickering

Έτσι φτάνουμε στο σημείο να δούμε τι μπορούμε να κάνουμε προκειμένου να μην έχουμε το flickering φαινόμενο. Μπορούμε απλά να τραβάμε φωτογραφίες σε διάστημα της μέρας που δεν έχουμε έντονη αυξομείωση της φωτεινότητας, όπως γίνεται δηλαδή με την ανατολή και τη δύση του ηλίου. Αν αποφασίσουμε να τραβήξουμε κάποιες από αυτές τις δύο συνθήκες ή μας τύχει να έχει έντονη ηλιοφάνεια στην αρχή αλλά προς το τέλος των λήψεων να έχουμε σκιά από βαριά σύννεφα, τότε μπορούμε να βάλουμε τη ρύθμιση της μηχανής στην αυτόματη έκθεση (auto exposure). Η επιλογή αυτή θα προκαλέσει αρκετές λήψεις που έχουν παρόμοια φωτεινότητα ( πχ 10 διαδοχικές λήψεις μέσα σε ένα λεπτό) με ίσως ελαφρά αλλαγμένη ταχύτητα κλείστρου. Αυτό έχει να κάνει με την ευαισθησία του αισθητήρα της φωτογραφικής μηχανής και τις πιθανότητες κάτι απειροελάχιστο να αλλάξει στην φωτεινότητα που θα μεταβάλει την “συνηθισμένη” ταχύτητα λήψεων μέσα σε αυτό το μικρό χρονικό διάστημα. Σε ένα τεστ που έκανα στο μπαλκόνι μου είδα πως το φαινόμενο στο τελικό time lapse βίντεο είναι αρκετά έντονο και ενοχλητικό. Το καλό όμως με την επιλογή αυτόματης έκθεσης είναι ότι το τελικό βίντεο διορθώνεται πολύ πιο εύκολα, για την ακρίβεια έχουμε πολύ καλά αποτελέσματα με την χρήση του ειδικού φίλτρου που αναφέρω πιο πάνω. Άρα αξίζει να το δοκιμάσετε σε σκηνές μεγάλης αλλαγής στη φωτεινότητα και είναι κάτι που θα κάνω στην επόμενη προσπάθεια μου.

Ακρόπολη-Ηρώδειο-Acropoli
Ο Παρθενώνας και το φωτισμένο Ηρώδειο λίγες μέρες πριν την έναρξη του φεστιβάλ Αθηνών.

Κλείνοντας να αναφέρουμε ένα εργαλείο που δεν έχουμε δοκιμάσει στη πράξη αλλά που φαίνεται να κάνει εξαιρετική πρωτογενή δουλειά στην αντιμετώπιση του φαινομένου. Είναι το Little Bramper και αξίζει να του ρίξετε μία ματιά αν θέλετε να ασχοληθείτε σοβαρά με την time lapse φωτογραφία.

Προγράμματα για time lapse video

Αφού λοιπόν ανέφερα το ειδικό φίλτρο ήρθε η ώρα να γίνω πιο συγκεκριμένος μιλώντας λίγο για τα προγράμματα που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για την δημιουργία των δικών σας time lapse βίντεο. Ξεκινάμε από την επεξεργασία εικόνας. (να πούμε εδώ πως δεν είμαι ειδικός σε επεξεργασία εικόνων και ακόμα περισσότερο σε βίντεο οπότε άπλα αναφέρω τι έχω δοκιμάσει στη πράξη ή τι έχω διαβάσει πως λειτουργεί καλά με άλλους χρήστες σε διάφορα σχετικά forum)

Εδώ πρέπει να θυμηθείτε να κάνετε τις ίδιες αλλαγές ακριβώς σε όλες τις φωτογραφίες σας. Αυτό μπορεί να γίνει κάνοντας την αλλαγή σε μία και εφαρμόζοντας τις και στις υπόλοιπες. Στο Photoshop θα χρησιμοποιήσετε Actions, στο Lightroom την δυνατότητα Sync και στο Gimp (δωρεάν πρόγραμμα επεξεργασίας εικόνας) με την χρήση κάποιου σχετικού πρόσθετου (add-on). Αυτό το βήμα επεξεργασίας των φωτογραφιών σας δεν είναι απαραίτητο αλλά βοηθάει φυσικά στην τελική εμφάνιση του time lapse βίντεο.

Το επόμενο βήμα είναι η δημιουργία του βίντεο από τις εκατοντάδες ή και χιλιάδες φωτογραφίες που τραβήξατε. Αυτό γίνεται με προγράμματα όπως το Quick Time Pro, το After Effects και αρκετά άλλα που δεν διατίθενται όμως δωρεάν. Βρήκαμε όμως το MakeAvi που κάνει καλή δουλειά και αξίζει να το δοκιμάσετε πριν πάτε σε λύση που κοστίζει χρήματα. Προσθέστε φωτογραφίες στο MakeAvi, ορίστε το fps, πατήστε Begin, δώστε θέση και όνομα νέου βίντεο και επιλέξτε κάποιο Video Compression για να μην καταλήξετε με αρχείο βίντεο ορισμένων Gigabyte. Χρησιμοποιώ το ffdshow video codec σε 100% quality.

Επόμενο βήμα αν παρατηρείτε το φαινόμενο του flickering στο βίντεο σας είναι η χρήση του ειδικού φίλτρου που είπαμε και πριν. Μία από τις δωρεάν επιλογές που δοκιμάσαμε ήταν ο συνδυασμός του VirtualDub (δωρεάν πρόγραμμα βασικών αλλαγών σε βίντεο αρχεία) και του φίλτρου
deflicker ή Graft
. Δοκιμάστε τις default ρυθμίσεις και αν έχετε όρεξη και χρόνο διαβάστε τις υπόλοιπες δυνατότητες από το help κάθε προγράμματος.

Τέλος, η τελική επεξεργασία με την προσθήκη μουσικής και υπότιτλων στο τέλος έγινε με το Corel VideoStudio Pro X3 που δεν είναι δωρεάν αλλά βρισκόταν προεγκατεστημένο με το laptop μου.

Ακρόπολη και Αθήνα, time lapse video

Δείτε το σε πλήρη οθόνη (full screen) και σε 720p HD

Προσοχή στον εξοπλισμό σας


Είναι πολύ σημαντικό να θυμάστε πως η δημιουργία ενός time lapse video σε εξωτερικό χώρο προϋποθέτει αρκετή υπομονή, καλή πρόβλεψη για την ημέρα και την ώρα που θα πάτε και φυσικά επαγρύπνηση στο σημείο των λήψεων. Αυτό σημαίνει πως δεν μπορείτε να αφήσετε την μηχανή πάνω στο τρίποδο, να πάτε για 1-2 ώρες για καφέ στο Θησείο και να επιστρέψετε στη μηχανή σας ακριβώς την ώρα που έχετε υπολογίσει γιατί υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο κάποιος άλλος να απολαμβάνει το time lapse βίντεο και όχι μόνο!

Γι’ αυτό εννοείται πως θα είστε δίπλα στην κάμερα σας κατά την διάρκεια των λήψεων ενώ για να μη βαρεθείτε αυτές τις ώρες καλό θα ήταν να πάρετε:

  • ένα αγαπημένο βιβλίο ώστε να είστε σίγουρος πως δεν θα βαρεθείτε μέσα στο επόμενο 3ωρο,
  • ένα mp3 player ή
  • απλά καλή παρέα. Που θα καταλάβει σίγουρα πως σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να κουνήσει την μηχανή και το τρίποδο όσο βρίσκεστε εκεί. Ούτε από περιέργεια…

Χρήσιμες πηγές πληροφοριών για time lapse photography / video

Για περισσότερες χρήσιμες πληροφορίες μπορείτε να επισκεφτείτε το άρθρο φωτογράφου Timothy Allen, φωτογράφου στο Human Planet του BBC. Επιπλέον, αναλυτικές πληροφορίες θα βρείτε και στην Wikipedia

Σχόλια, προτάσεις, διορθώσεις, οτιδήποτε. Μοιραστείτε το μαζί μας.

Σχόλια

Πείτε μας τη γνώμη σας ή αφήστε κάποιο σχόλιο / Leave your comment

Be the First to Comment!

Notify of
avatar
wpDiscuz