χωριό Τριπόταμος Τήνος

Φωτογραφίες από τα χωριά της Τήνου

Δείτε μερικές από τις καλύτερες φωτογραφίες των χωριών της Τήνου στο φωτογραφικό και όχι μονο αφιέρωμα από το οδοιπορικό μας στη Τήνο το καλοκαίρι του 2023.

Αν ψάχνετε τις καλύτερες παραλίες στη Τήνο δείτε εδώ.

Επιπλέον, αφιέρωμα στο μεγαλύτερο χωριό της Τήνου, τον Πύργο του Γιαννούλη Χαλεπά και άλλων διάσημων μαρμαρογλυπτών

Διαμονή στη πανέμορφη Τήνο

Ακτοπλοϊκά εισιτήρια για Τήνο

Επισκέψεις στο νησί της Μεγαλόχαρης

Από τη πρώτη φορά που επισκέφτηκα την Τήνο, άνοιξη του 2006, μαγεύτηκα από το πλήθος αλλά και την παραδοσιακή Κυκλαδίτικη ομορφιά των περισσότερων χωριών του νησιού. Ξαναπήγα την ίδια χρονιά το καλοκαίρι, για να επισκεφτώ και να απολαύσω αυτή τη φορά τις πολλές παραλίες του νησιού.

Ο επιβλητικός λόφος Εξώμβουργο και το χωριό Ξινάρα
Ο επιβλητικός λόφος Εξώμβουργο και το χωριό Ξινάρα στη βάση του

Αν και άργησα να ξαναπάω, τον Ιούλιο του 2023 την γυρίσαμε σχεδόν όλη. Χωριά, παραλίες, λόφους και εστιατόρια. Επιστρέψαμε από διακοπές και θέλαμε και άλλες διακοπές για να ξεκουραστούμε μετά από τις άπειρες βόλτες στα στενά των περισσότερων χωριών, τις πεζοπορικές διαδρομές και τις βουτιές στις παραλίες της Τήνου.

Η Τήνος αλλάζει

Η Τήνος, αν και διάσημη εδώ και αρκετές δεκαετίες για την Παναγία της με την θαυματουργή για τους πιστούς εικόνα, δεν είχε, μέχρι πριν λίγα χρόνια, μπει στη λίστα με τα δημοφιλέστερα νησιά για τους Έλληνες επισκέπτες, κάτι που όπως καταλάβαμε έχει αλλάξει αρκετά τα τελευταία χρόνια.

Από το 2006 παρατηρήσαμε στο νησί πάρα πολλές αλλαγές. Και θα μου πείτε οκ, είναι φυσιολογικό μετά από τόσα χρόνια. Όπως μας είπαν κάποιοι ντόπιοι όμως, οι περισσότερες αλλαγές έχουν συμβεί τα τελευταία χρόνια. Όπως για παράδειγμα η πολύ μεγάλη οικοδομική δραστηριότητα σε ολόκληρο σχεδόν το νησί, ακόμα και σε σχετικά απομακρυσμένες τοποθεσίες.

Ακόμα, στη Χώρα της Τήνου έχουν αναπτυχθεί αρκετά τα στενά κοντά στο λιμάνι και κυρίως παραπλεύρως του κεντρικού δρόμου που ανεβαίνει στο Ναό της Μεγαλόχαρης. Πάρα πολλά μπαράκια, καφετέριες, σουβλατζίδικα, ταβέρνες και εστιατόρια σε ένα μείγμα που τραβάει πολύ νεαρόκοσμο.

Το γήπεδο της Τήνου και η Χώρα με τον επιβλητικό λόφο Εξώμβουργο στο παρασκήνιο

Δεν έγινε όπως ήταν παλιά η Ίος, αλλά όπως και να’ χει, για την Τήνο μας έκανε εντύπωση, ευχάριστη θα έλεγα.

Τέλος, έχουν ανοίξει πάρα πολλά καλά, και κάπως ακριβά, εστιατόρια με πιο εκλεπτυσμένες ή γκουρμέ (στα Ελληνικά…) προτάσεις. Δεν είναι κάτι που με πειράζει αν και προσωπικά προτιμώ τις πιο παραδοσιακές ταβέρνες και γεύσεις όταν βρίσκομαι δίπλα στη θάλασσα του Αιγαίου σε κάποιο Κυκλαδονήσι. Είναι μία τάση με ιδιαίτερα ανοδική πορεία στη Τήνο, που ευελπιστώ να μην “ξεχάσει” τον παραδοσιακό χαρακτήρα και την κουζίνα της.

Η αποδέσμευση του τρυβλίου;

Επίσης, σε ένα από τα πιο ακριβά εστιατόρια που έτυχε να πάμε, δε μ’ άρεσε καθόλου ο τρόπος επικοινωνίας του προσωπικού που είχε ένα αρκετά ιδιαίτερο χιουμοράκι, στα πλαίσια του άνετου και του κουλ στυλ, με εκφράσεις που δεν πολυκαταλάβαινα όπως το “Να αποδεσμεύσω το πιατάκι σας;” Τι να το κάνεις; να το αποδεσμεύσεις; Τι είναι ρε παιδιά το πιάτο για να το αποδεσμεύσετε δηλαδή; τέλος πάντων…

Πόσα κιλά αστακό ρε;

Για να συμπληρωθεί η κρυάδα, ακριβώς από πίσω μου έκατσε μια νεαροπαρέα με πατσουλί που μύρισε όλο το μαγαζί, που γκάριζαν λες και ήταν στο σαλόνι τους και που είπαν μεταξύ άλλων “Τι λέτε ρε, να πάρουμε τρία κιλά αστακό ή δύο, ν’ αφήσουμε τίποτα και για τους άλλους;;;” Χαλαρώστε βρε παιδιά, αφήστε και κανα δύο κιλά αστακό και για μας τα φτωχαδάκια… Έλεος

Υστέρνια Τήνου
Τα πανέμορφα και αμφιθεατρικά χτισμένα Υστέρνια Τήνου

Έχουμε και τέτοια ωραία λοιπόν με την αναβάθμιση του γαστρονομικού τοπίου της Τήνου. Βέβαια, αυτά τα δύο παραδείγματα ήταν ευτυχώς η εξαίρεση και όχι ο κανόνας. Γενικά φάγαμε τέλεια αν και τις περισσότερες φορές σχετικά ακριβά. (Ιούλιος 2023)

Στα χωριά της Τήνου

Ας αφήσουμε όμως τη μουρμούρα και ας προχωρήσουμε στα ωραία, που δεν ειναι άλλα από τα χωριά και τις βόλτες που κάναμε στη πανέμορφη Τήνο. Δεν τα έχω βάλει με κάποια συγκεκριμένη σειρά, από βορά προς νότο για παράδειγμα, αλλά ως ομάδες, τα πιο κοντινά που επισκεφτήκαμε τα έχω βάλει μαζί. Για να γίνει πιο εύκολη η “βόλτα” σας στα υπέροχα χωριά της Τήνου έφτιαξα τη κάτωθι λίστα

Φωτογραφίες από τον Τριπόταμο

Ας ξεκινήσουμε από το πιο κοντινό στη Χώρα και ένα από τα πιο όμορφα, τον ξακουστό Τριπόταμο που ξεχωρίζει στο εντυπωσιακό τοπίο που κυριαρχεί ο λόφος Εξώμβουργο.

Χωριό Τριπόταμος και λόφος Εξώμβουργου
Το χωριό Τριπόταμος και ο επιβλητικός λόφος Εξώμβουργου που δεσπόζει στο τοπίο της Τήνου

Ο Τριπόταμος ειναι ένα από τα αρχαιότερα χωριά της Τήνου γι’ αυτό θα σας προτείναμε ανεπιφύλακτα μία επίσκεψη εκει για να περιπλανηθείτε στα στενά καλντερίμια με τα κολλημένα το ένα δίπλα στο άλλο παραδοσιακά σπιτάκια.

Η Ξινάρα και ο Κάμπος του Τσόκλη λόφος με το κάστρο του Εξώμβουργου

Ακολουθώντας τον κεντρικό δρόμο και περνώντας έξω από τον Τριπόταμο αξίζει στην επόμενη μεγάλη διασταύρωση, όχι αυτή που πάει αριστερά προς Κτικάδος αλλά λίγο πιο κάτω, αξίζει να πάτε προς το χωριό Ξινάρα για να απολαύστε τη θέα του χωριού με τον επιβλητικό βράχο του Ξώμβουργου (ναι, έχει διάφορες παρεμφερείς ονομασίες).

Κάμπος βουκαμβίλια Τήνος ταβέρνα Χορεύτρα
Χωριό Κάμπος, Τήνος, ταβέρνα Χορεύτρα

Αν θέλετε να επισκεφτείτε το επόμενο μεγάλο χωριό, αυτό ειναι ο Κάμπος, γνωστός και για το μεγάλο μουσείο του καλλιτέχνη Κώστα Τσόκλη που αξίζει να επισκεφτείτε όπως μας είπαν (δυστυχώς ήταν κλειστό την μέρα που πήγαμε και φωτογράφισα μόνο εξωτερικά).

Στον Κάμπο υπάρχει και η ταβέρνα με το περίεργο όνομα Χορεύτρα ενώ όπως θα διαπιστώσετε και από τις φωτογραφίες υπάρχουν διαθέσιμα προς αγορά σπίτια που δεν πρέπει να χάσετε.

Φωτογραφίες από τη Ξυνάρα και τον Κάμπο

Ταραμπάδος και Σμαρδάκιτο

Αν ρωτήσετε που βρίσκονται οι παλαιότεροι, μεγαλύτεροι και ίσως ομορφότεροι περιστεριώνες της Τήνου, το πιθανότερο να σας πούνε στη περιοχή γύρω από το χωριό Ταραμπάδος. Εκεί λοιπόν θα φτάσετε λίγο μετά τον Πύργο. Οι παραδοσιακοί περιστεριώνες υπάρχουν διάσπαρτοι στη διαδρομή και σίγουρα δεν θα τους χάσετε.

Περπατήστε στο Ταραμπάδος οπού θα βρείτε ένα καφέ εστιατόριο και βρείτε τα μονοπάτια που θα σας οδηγήσουν σε μερικούς από τους πιο εντυπωσιακούς περιστεριώνες της περιοχής.

Επόμενο χωριό ειναι το καλά κρυμμένο Σμαρδάκιτο (ή ο Σμαρδάκιτος). Και ειναι πραγματικά κρυμμένο γιατί από το δρόμο δεν φαίνεται καθόλου και ούτε θα μπορούσατε να καταλάβετε την ομορφιά που κρύβεται στο κέντρο του χωριού με την μικρή αλλά πανέμορφη πλακόστρωτη πλατεία, την παραδοσιακή ταβέρνα Κατώι, την πηγή με τα πεντακάθαρα και δροσερά νερά και την καθολική εκκλησία του Αγίου Αντωνίου.

Ταραμπάδος Τήνος περιστεριώνας

Ένα μεσημέρι με καύσωνα Ιουλίου, αυτή η πηγή στην πλατεία του χωριού μας έσωσε σχεδόν κυριολεκτικά από θερμοπληξία. Μας δρόσισε, μας ξεδίψασε και κάπως έτσι το Σμαρδάκιτο μπήκε στις καρδιές μας μαζί με κάτι πεντανόστιμες σαλάτες και μεζεδάκια που μπήκαν εν συνεχεία στα στομάχια μας.

Φωτογραφίες από Ταραμπάδος και Σμαρδάκιτο(ς)

Προς Καρυά, Τριαντάρος και Δυό Χωριά

Αν από Ταραμπάδος επιστρέψετε στον κεντρικό δρόμο προς Τριπόταμο, μια επιλογή ειναι να κατευθυνθείτε προς Καρυά, ωραία θέα προς τα χωριά Τσάδος και Μουντάδος, με μία ταβέρνα πάνω στο δρόμο, τον Αρνάδος, τον Τριαντάδος και τα Δυο Χωριά. Πρόκειται για πανέμορφη διαδρομή με θέα το Αιγαίο και τη Μύκονο (οι καλύτερες παραλίες στη Μύκονο) ενώ και τα χωριά εκει ειναι από τα ομορφότερα της Τήνου.

Προλάβαμε να περπατήσουμε αρκετά στο Τριαντάρος, με τα ανηφορικά καλντερίμια και τα αρχοντικά τους, το καφενείο και τα ταβερνοεστιατόρια με θέα στη θάλασσα. Για να προλάβουμε να δουμε και ένα ακόμα χωριό δεν φάγαμε εκεί αλλά συνεχίσαμε στο χωριό με το ιδιαίτερο όνομα “Δύο Χωριά”.

Χωριό Δύο Χωριά Τήνος
Στη πανέμορφη πλατεία στο χωριό Δύο Χωριά, Τήνος

Στα Δυο Χωριά φτάσαμε αργά και αρκετά πεινασμένοι. Ευτυχώς δηλαδή γιατί στο χωριό υπάρχουν αρκετές νοστιμότατες επιλογές για φαγητό. Δίπλα στο δρόμο και κάτω από τα πλατάνια για πιο παραδοσιακά πιάτα απ’ ότι καταλάβαμε ενώ λίγο πιο πάνω θα βρεθείτε στην πλατεία του χωριού με δύο ή τρία διαφορετικά εστιατόρια για όλα σχεδόν τα γούστα.

Τριαντάρος χωριό Τήνος περπατώντας στα σοκάκια
Τριαντάρος χωριό Τήνος. Περπατώντας στα σοκάκια

Η πλατεία ειναι πανέμορφη, καταπράσινη και σίγουρα θα σας ανοίξει την όρεξη για τα εδέσματα που έχουν να σας προτείνουν τα μαγαζιά της. Φάγαμε και για να χωνέψουμε πήραμε τα στενά του χωριού που αποδείχτηκε αρκετά μεγάλο και ανηφορικό (όχι και ότι καλύτερο τελικά για την χώνεψη).

Όπως και να χει το χαρήκαμε αρκετά γιατί ακόμα και το βράδυ τα στενά του ήταν πολύ γραφικά. Ανανεώνουμε όμως για την επόμενη επίσκεψη μας, μέρα αυτή τη φορά.

Φωτογραφίες από τα χωριά Καρυά, Τριαντάρος και Δυό Χωριά

Φαλατάδος και γρανιτικοί σχηματισμοί

Επόμενο “σύμπλεγμα χωριών” όπως μου αρέσει να λέω γιατί τα επισκεφτήκαμε το ένα μετά το άλλο, ειναι τα Φαλατάδος, Μυρσίνη, Στενή και Ποταμιά. Στον Φαλατάδος περπατήστε στα στενά του και απολαύστε το περίτεχνο βοτσαλωτό μπροστά στον Ιερός ναός Αγίας Τριάδος – Αγίου Ιωάννη.

Φαλατάδος Τήνος εκκλησία Ιερός ναός Αγίας Τριάδος Αγίου Ιωάννη
Ο πανέμορφος Ιερός ναός Αγίας Τριάδος Αγίου Ιωάννη, Φαλατάδος Τήνος

Γρανιτικοί σχηματισμοί, ένα πανέμορφο γεωλογικό φαινόμενο

Λίγο πριν φτάσετε στο χωριό θα δείτε και πινακίδες που αναφέρουν τους γρανιτικούς σχηματισμούς της περιοχής και για τις οποίες ειναι περισσότερο γνωστό το χωριό Βώλαξ.

Από τον Φαλατάδος όμως θα μπορέσετε να ακολουθήσετε τη διαδρομή που σας οδηγεί σε έναν χωματόδρομο και ένα μαγευτικό τοπίο με τους τεράστιους βράχους που ειναι διάσπαρτοι λες και τους έχει πετάξει κάποιος γίγαντας. Αφήσαμε το αυτοκίνητο και περπατήσαμε για αρκετή ώρα ανάμεσα τους, κάτι που προτείνουμε ανεπιφύλακτα.

Φαλατάδος, Τήνος γεωλογικοί σχηματισμοί ογκόλιθοι
Φαλατάδος, Τήνος . Αξίζει να περπατήσετε σε αυτό το ιδιαίτερο σημείο με τους ογκόλιθους

Αν δεν φας δεν κάθεσαι

Από τον Φαλατάδος πήγαμε στο χωριό Μυρσίνη όπου μας άρεσε αρκετά ο τεράστιος Περιστεριώνας στην είσοδο του χωριού, το οποίο περπατήσαμε μέχρι την μπακαλοταβέρνα Τερέζα που μας είχαν συστήσει για φαγητό (έχει εξαιρετικές κριτικές αλλά όπως θα δείτε πιο κάτω δεν θα είχαμε την ευκαιρία να το διαπιστώσουμε).

Μυρσίνη Τήνος περιστεριώνας

Αν και είχαμε φάει νωρίτερα και δεν πεινάγαμε είπαμε να κάτσουμε για καφέ ή χυμό για να ξεκουραστούμε κιόλας γιατί είχε και αρκετή ζέστη.

Μυρσίνη Τήνος
Το χωριό Μυρσίνη Τήνου

Δυστυχώς, μας είπαν πως αφού δεν είμαστε για φαγητό δεν μπορούμε να κάτσουμε σε ένα από τα πολλά διαθέσιμα εκείνη τη στιγμή τραπέζια (από τα 10 τα 6 ήταν ελεύθερα μιας και δεν ήταν η κατ’ εξοχήν ώρα φαγητού, περίπου στις 5μμ). Ομολογώ πως δεν μας έκανε καθόλου καλή εντύπωση αυτή η αντιμετώπιση.

Ευτυχώς με άφησαν να μπω στον χώρο της κουζίνας που είναι και ένα μικρό μπακάλικο μαζί και τουλάχιστον έβγαλα κάποιες φωτογραφίες από ένα παλιό και παραδοσιακό στυλ επιχείρησης της ελληνικής επαρχίας.

Στο κεντρικό δρόμο με της καμάρες στην Στενή Τήνου

Στη όμορφη Στενή Τήνου

Ψάχνοντας λοιπόν κάπου που να μπορέσουμε να κάτσουμε να πιούμε ένα ποτήρι νερό και έναν καφέ, φύγαμε από την Μυρσίνη και πήγαμε στο χωριό Στενή που τελικά ήταν η μία από τις ευχάριστες εκπλήξεις της περιοχής. Παρκάρετε στην αρχή του χωριού και περπατήστε στον μακρύ κεντρικό δρόμο και στα λίγα κάθετα στενά του με τις χαρακτηριστικές καμάρες.

Χωριό Στενή Τήνος παλιά σπίτια
Χωριό Στενή Τήνος, παλιά σπίτια

Καθίσαμε για καφέ και πορτοκαλάδα σε μία ωραία μικρή πλατεία οπού εκεί, για να γκρινιάξω και λίγο ακόμα, μας φέραν νερό σε εμφιαλωμένο μπουκάλι, 1,5 ευρώ αν θυμάμαι καλά, ενώ στην παρέα ακριβώς από πίσω μας, ήταν δύσκολο δηλαδή να μη το δούμε, που μάλλον ήταν ντόπιοι, έφεραν κανάτα με νερό, που φυσικά δε χρεώνεται. Όπως και να χει, η Στενή μας άρεσε αρκετά αλλά έπρεπε να συνεχίσουμε την εξερεύνηση μας.

Φωτογραφίες από τα χωριά Μυρσίνη και Στενή

Στη Ποταμιά του Jean-Luc

Στη διαδρομή και λίγο μετά την Στενή, είδα ένα μικρό χωριό με θέα την θάλασσα και τη Μύκονο (παραλίες Μυκόνου), χτισμένο σε πράσινο πλαγιά με τις χαρακτηριστικές Τηνιακές πεζούλες. Δεν είχε σουρουπώσει ακόμα για τα καλά οπότε μας έπαιρνε ο χρόνος για μια σύντομη επίσκεψη που τελικά κράτησε 3 ώρες.

Χωριό Τήνου Ποταμιά πεζούλες Μύκονος θέα
Η Ποταμιά με τις χαρακτηριστικές πεζούλες της Τήνου και τη θέα στην κοσμοπολίτικη Μύκονο.

Στην αρχή η Ποταμιά μας εξέπληξε ευχάριστα γιατί πρόκειται για ένα χωριό που έχει μείνει αναλλοίωτο στο χρόνο. Δεν είναι τουριστικό με αποτέλεσμα να βρείτε εκτός από αρκετά ερειπωμένα σπίτια ή χαλάσματα και πάρα πολλές καλοδιατηρημένες οικίες αλλά και μεγάλους περιστεριώνες. Μας άρεσε τόσο να περπατάμε στα καλντερίμια του που φτάσαμε ίσως σε ένα από τα τελευταία σπίτια του χωριού στο οποίο βγάλαμε κάποιες φωτογραφίες μπροστά στα σκαλοπάτια και την όμορφη πόρτα του.

Εκεί λοιπόν μας άκουσε ο ιδιοκτήτης που έχοντας την απορία του τι ακριβώς μας αρέσει και φωτογραφίζουμε, άνοιξε την πόρτα και μας ρώτησε. Έτσι πιάσαμε κουβέντα με τον Jean-Luc, ένα Γάλλο που μένει στην Ελλάδα 40 χρόνια και που περνάει τους περισσότερους μήνες στην Τήνο και συγκεκριμένα στη Ποταμιά. Κουβέντα στη κουβέντα καταλήξαμε να πίνουμε τσίπουρα στη κουζίνα του Jean-Luc, στην Ποταμιά μέχρι τις 11 το βράδυ (από τις 8μμ το λιγότερο).

Χωριό Τήνου Ποταμιά

Πως περνάει τον καιρό του ένας 70άρης Γάλλος, που μιλάει βέβαια σχεδόν άπταιστα Ελληνικά, στην Ποταμιά; Κάνοντας κάθε λογής δραστηριότητες. Από το να μαζεύει κάπαρη, μέχρι να αναπαλαιώνει έναν μεγάλο περιστεριώνα κοντά στο χωριό.

Από το να φτιάχνει μέλι, αποξηραμένες ντομάτες και λάδι μέχρι να μαζεύει όλων των ειδών τα αρωματικά βοτάνια. Από το να ασχολείται με την ανακαίνιση ενός αρχοντικού στην είσοδο του χωριού μέχρι το να διαβάζει αραχτός και ήσυχος τα βιβλία του στη μεγάλη βεράντα με θέα το Αιγαίο και τις χρυσοκαφετιές πλαγιές των μικρών βουνών της Τήνου.

Περάσαμε υπέροχα στη κουζίνα του Jean-Luc και ανανεώσαμε για την επόμενη φορά που θα βρεθούμε στη Τήνο.

Φωτογραφίες από την Ποταμιά Τήνου

Στον σεληνιακό Βώλαξ

Συνεχίζουμε το οδοιπορικό μας στα χωριά της Τήνου με τον μοναδικό Βώλαξ. Πρόκειται για μεσαιωνικό χωριό που είναι χτισμένο σε ένα τοπίο που μοιάζει να είναι σεληνιακό.

Υπαίθριο θέατράκι στον Βώλαξ ή Βώλακας Τήνου

Πρόκειται για την ίδια περιοχή με τους γρανιτικούς σχηματισμούς στον Φαλατάδος (οι γρανιτικοί σχηματισμοί είναι ακριβώς αυτό το τοπίο με τα διάσπαρτα βράχια ).

Αφιερώστε ένα απόγευμα στον Βώλακα και επισκεφτείτε το μικρό θεατράκι του με την ωραία θέα στο χωριό και το τοπίο καθώς και το λαογραφικό του μουσείο, τα στενά του με τα μαρμάρινα υπέρθυρα αλλά και τα διάσπαρτα ποιήματα από Έλληνες συγγραφείς και ποιητές, τα μικρά μαγαζιά του με τις όμορφες χειροτεχνίες και όχι μονο και κάποιες από τις λίγες ταβέρνες του.

Βώλαξ ή Βώλακας Τήνου

Είναι η τρίτη φορά που πάω στον Βώλαξ και κάθε φορά αυτό το μικρό χωριό μου κλέβει τη καρδιά.

Φωτογραφίες από τον Βώλαξ Τήνου

Στο κάστρο και τον λόφο του Εξώμβουργου

Μιάς και βρίσκεστε στη περιοχή θα σας προτείναμε να μη χάσετε μια επίσκεψη στο λόφο του Ξώμβουργου. Το μικρό μονοπάτι για την κορυφή των 560 περίπου μέτρων θα το βρείτε μετά το χωριό Κουμαρος, στην Καθολική Μονή της Ιεράς Καρδιάς του Ιησού.

Ανεβαίνοντας θα δείτε και τα γκρεμισμένα τείχη του σχεδόν απόρθητου κάστρου του Εξώμβουργου πριν την καταστροφή του από τους Τούρκους τον 17ο αιώνα, ήταν η πρωτεύουσα της Τήνου που είχε προστατέψει τον πληθυσμό του νησιού πάμπολλες φορές από τους πειρατές του Αιγαίου αλλά και τις επιδρομές των Τούρκων, που όταν τελικά κατάφεραν να το αλώσουν προτίμησαν να το γκρεμίσουν τελείως παρά να χρειαστεί να ξανα προσπαθήσουν να το κατακτήσουν (λίγα χρόνια μετά την άλωση του η Τήνος πέρασε στα χέρια των Βενετών).

Καλόγριες Ιερά Μονή Καρδιάς κάτω από Εξώμβουργο
Καλόγριες – Ιερά Μονή Καρδιάς κάτω από Εξώμβουργο

Από την κορυφή του εντυπωσιακού αυτού λόφου η θέα είναι συνταρακτική, όλο το Αιγαίο στα πόδια σας καθώς και όλη σχεδόν η Τήνος με τα διάσπαρτα χωριά της. Πάρτε κιάλια μαζί σας για να απολαύσετε ακόμα περισσότερο τη θέα από το κάστρο του Ξώμβουργου. Το μόνο που πρέπει να προσέξετε πριν αρχίστε την ανάβαση σας εκεί είναι ο αέρας.

Εμείς ανεβήκαμε με 4-5 μποφόρ στη βάση του βράχου και κοντά στην κορυφή είχε δυναμώσει τουλάχιστον στα 8 μποφόρ ο αέρας. Κάτι που είναι τελικά αρκετά επικίνδυνο για τον κάποιον δεν έχει την δύναμη να κρατηθεί γερά στα πόδια του ή απλά ζυγίζει λιγότερο από 60-70 κιλά.

Χώρα Τήνου από Λόγο Εξώμβουργου

Το μονοπάτι έχει αρκετά βράχια που μπορεί να σας ρίξει ο αέρας ενώ ίσως το χειρότερο είναι τα κοφτερά γαϊδουράγκαθα που ακόμα και εγώ κόντεψα να πέσω πάνω τους σε μία δυνατή ριπή του αέρα. Να το θυμάστε λοιπόν αυτό και μη δοκιμάσετε την ανάβαση αν δεν είστε σίγουροι για τις δυνάμεις σας όταν φυσάει στο νησί.

Στον λόφο του Ξώμβουργου μπορείτε να κάνετε και via ferrata, από την πλευρά του χωριού της Ξινάρας νομίζω.

Ο επιβλητικός λόφος Εξώμβουργο

Στα Λουτρά και την Κώμη

Από τον κάστρο του Ξώμβουργου πήγαμε για να εξερευνήσουμε το χωριό Λουτρά. Εκεί βρίσκεται η Ιερά Μονή Ουρσουλινών Μοναχών και η Ιερά Μονή Αγίου Ιωσήφ των Ιησουϊτών Πατέρων.

Χωριό Λουτρά Τήνου

Δεν μπορώ να πω πως εντυπωσιαστήκαμε με τα Λουτρά, σίγουρα υπάρχουν πιο ενδιαφέροντα χωριά στην Τήνο. Μάθαμε όμως πως εκεί υπάρχει ένα καφέ και μιας και ήταν μεσημέρι Ιουλίου με αρκετή ζέστη είπαμε να το επισκεφτούμε για να ανανεώσουμε λίγο τις δυνάμεις μας μέχρι την επόμενη εξερεύνηση. Και δεν το μετανιώσαμε.

Το καφέ Serviam βρίσκεται λίγο μετά το μεγάλο και όμορφο σχολείο των Λουτρών και βρίσκεται σε έναν μεγάλο υπαίθριο και δροσερό σκιερό χώρο. Ήπιαμε καφέ, πορτοκαλάδα ενώ η αποκάλυψη ήταν τα διάφορα γλυκά ημέρας που έχει και τα οποία σας προτείνουμε να ανακαλύψετε. Φεύγοντας από τα Λουτρά, περάσαμε από τον Σκαλάδος και τον Κρόκο (με το bistro Κροκ Μεσιέ) μέχρι να φτάσουμε στο επόμενο μεγάλο χωριό την Κώμη.

Αν και η πρώτη εικόνα αλλά και μυρωδιά που συναντάς αμέσως μετά τον χώρο στάθμευσης καθώς περπατάς για τα πρώτα σπίτια του χωριού είναι αυτή των σκουπιδιών (καλό θα ήταν να το προσέξουν λίγο αυτό στη Κώμη), η Κώμη μας άρεσε σαν χωριό.

Κώμη Τήνου

Είναι απλωμένη κατά μήκος ενός μεγάλου στενού που στην αρχή του είναι η μεγάλη πλατεία του χωριού με ένα καφέ και ένα εστιατόριο αν δεν κάνω λάθος (μπορεί να έχει και δύο). Φάγαμε στη Σβούρα γεμιστό καλαμάρι ή θράψαλο που ήταν απλά εκπληκτικό.

Στο ΠΑΣΟΚ της Αγάπης :)

Από την Κώμη μην παραλείψετε να επισκεφτείτε το χωριό Αγάπη. Από το όνομα δεν μας γέμισε το μάτι, σαν αποτυχημένο μάρκετινγκ μου ακούστηκε αλλά καμία σχέση. Ευτυχώς δεν παρασύρθηκα από τις σκέψεις μου και αποφασίσαμε να το εξερευνήσουμε όπως και να χει. Και δικαιωθήκαμε απολύτως.

Χωριό Αγάπη Τήνου kamara paradosiako kafeneio

‘Ενας κεντρικός δρόμος πανέμορφος, ειδικά το σκεπασμένο του σημείο, η καμάρα τ’αγαπιού, με το παραδοσιακό καφενείο του Μάρκου Πρελορέντζου, την καταπληκτική ταμπέλα Τ.Ο. ΠΑΣΟΚ ΑΓΑΠΗΣ και το άλλο παραδοσιακό καφενείο με το όνομα “Ότι να’ναι” (Blues Grill) όπου θα δοκιμάσετε τα καλύτερα καλαμάκια της Τήνου, όπως μας είπαν, ακούγοντας μόνο μουσικές Μπλουζ και ροκ!

px webP
Για το παραδοσιακό καφενείο με το όνομα “Ότι να’ναι”, Αγάπη Τήνου

Φτάσαμε πρωί οπότε δεν είχαμε την ευκαιρία να φάμε αλλά αν βρεθείτε προς τα κει μη το χάσετε.

Το ΠΑΣΟΚ της Αγάπης Χωριό Αγάπη Τήνος
Το ΠΑΣΟΚ της Αγάπης. Χωριό Αγάπη, Τήνος

Φωτογραφίες από την Αγάπη Τήνου

Στον Πύργο Τήνου, τα Υστέρνια και τη Καρδιανή

Αξίζει να αφιερώσετε μια μέρα ή και περισσότερες στο βόρειο τμήμα της Τήνου με τον μοναδικό Πύργο με την σπουδαία παράδοση στην μαρμαρογλυπτική καθώς και τα πανέμορφα χωριά Υστέρνια και Καρδιανή με τους όρμους και τις παραλίες τους (τα Καλύβια, μια από τις καλύτερες παραλίες στη Τήνο), τα παραδοσιακά και όχι μονο καφενεία, τα εστιατόρια τους, τους ναούς και τις μαρμάρινες κρήνες τους και φυσικά με την υπέροχη, από τις καλύτερα στις Κυκλάδες θέα στο Αιγαίο και τα νησιά του.

Για τον Πύργο και τον Όρμο Πανόρμου έχουμε γράψει άρθρο για περισσότερες λεπτομέρειες και φωτογραφίες εδώ. Μιας και είστε εκεί επισκεφτείτε και το χωριό Πλατιά, μας φάνηκε αρκετά όμορφο από τον δρόμο αλλά δυστυχώς δεν είχαμε χρόνο να το περπατήσουμε.

Φωτογραφίες από τα Υστέρνια και την Καρδιανή

Χωριά υπάρχουν

Όπως θα έχετε διαπιστώσει, το αφιέρωμα μας στα χωριά της Τήνου έχει πάρει ήδη “τεράστιες” διαστάσεις. Αυτό δεν σημαίνει πως δεν υπάρχουν και άλλα χωριά. Αφήσαμε όμως αρκετά, όπως για παράδειγμα την Πλατιά, τον Κτικάδος, το Τζάδος, την παραλιακή Λυχναφτιά, την Αετοφωλιά και άλλα, όχι πολλά τελικά όπως βλέπω τώρα, για την επόμενη φορά που θα επισκεφτούμε την Τήνο.

Με λίγα λόγια αν θέλετε να δείτε όλο το νησί, καλό θα ήταν να αφιερώσετε το λιγότερο μια βδομάδα. Είναι από τα νησιά που αναλογικά με την έκταση του έχει ίσως και τα περισσότερα κατοικημένα και όμορφα χωριά στα νησιά του Αιγαίου.

Αν προσθέσετε και τις παραλίες τότε θα δείτε πως ακόμα και οι 7 μέρες ίσως να μην είναι αρκετές. Αυτό βέβαια ειναι καλό γιατί η Τήνος ξέρει πως έτσι θα σας ξαναδεί το πιθανότερο σύντομα.

Αυτό θα συμβεί και με μας που ενώ επισκεφτήκαμε τόσα χωριά, έχουμε αφήσει αρκετές, ευχάριστες ευτυχώς, εκκρεμότητες. Στη φωτο gallery πιο κάτω θα δείτε ακόμα περισσότερες φωτογραφίες από την μοναδική Τήνο και τα χωριά της.

Ακτοπλοϊκά εισιτήρια για Τήνο

Φωτογραφίες, συμπληρωματικές, από τα χωριά της Τήνου

Χάρτης με χωριά και παραλίες στη Τήνο

Kavalouriko Beach, Όρμος Πανόρμου, Municipality of Tinos, Tinos Regional Unit, South Aegean, Aegean, 842 01, Greece

Τήνος – Πύργος, Tarampados, Municipality of Tinos, Tinos Regional Unit, South Aegean, Aegean, 842 00, Greece

Τήνος – Τριαντάροσ, Μπερδεμιάρος, Municipality of Tinos, Tinos Regional Unit, South Aegean, Aegean, 842 00, Greece Tripotamos, Τριποτάμου, Sperados, Tripotamos, Municipality of Tinos, Tinos Regional Unit, South Aegean, Aegean, 842 00, Greece Εξώμβουργο, Xinara, Municipality of Tinos, Tinos Regional Unit, South Aegean, Aegean, 842 00, Greece Ποταμιά, Municipality of Tinos, Tinos Regional Unit, South Aegean, Aegean, 842 00, Greece Καρδιανή, Municipality of Tinos, Tinos Regional Unit, South Aegean, Aegean, 842 01, Greece Κώμη, Municipality of Tinos, Tinos Regional Unit, South Aegean, Aegean, 842 00, Greece

Agapi, Municipality of Tinos, Tinos Regional Unit, South Aegean, Aegean, 842 00, Greece

Παραλία Παχιά Άμμος, Τήνος

Pachia Ammos, Lychnaftia, Municipality of Tinos, Tinos Regional Unit, South Aegean, Aegean, 842 00, Greece

Kionia beach

-Ευαγγελίστρια, Παναγία της Τήνου
-Church of Panagia Evangelistria

37.620935
5.053434

Romanos beach photo was taken from about this point.

Φωτογραφίες από το μεγαλύτερο χωριό της Τήνου, τον Πύργο

Booking.com

Comments

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *